Odmietam povrchnosť a najazdené kilometre

Autor: Dušan Čaplovič | 11.7.2012 o 14:13 | (upravené 11.7.2012 o 14:19) Karma článku: 9,33 | Prečítané:  2083x

Novela vysokoškolského zákona, ktorú na jeseň predkladáme do vlády a parlamentu, by mala priniesť také zmeny, ktoré sú konkrétnymi krokmi ku zvyšovaniu kvality vysokoškolského vzdelávania. Týkajú sa napríklad externého štúdia, detailného prehľadu v každom študentovi, jeho vzdelávania a výsledkoch a napokon aj tzv. lietajúcich profesorov.  

Navrhované predĺženie externej formy štúdia má za cieľ zvýšiť kvalitu výučby tých študentov, ktorí sa rozhodli vzdelávať popri zamestnaní. Títo študenti delia svoj čas medzi rodinu, prácu, a celkom prirodzene, aj štúdium. Nesporne si zaslúžia taký prístup a rozsah prednášok a praktických cvičení vysokoškolských pedagógov, vďaka ktorému nebudú svojimi vedomosťami len kĺzať po povrchu a často formálne plniť kritériá. A dokonca je najvyšší čas zmeniť absurdné vnímanie, podľa ktorého platenie za externé vzdelávanie je kupovaním titulu. Vysoké školstvo nesmie byť tlačiarňou na diplomy, a nesmie vytvárať priestor pre tých, ktorí za školné a podpis na prezenčnej listine zapisujú najlepšie hodnotenia. Takýmto prístupom devalvuje akademické prostredie a kvalitu vzdelania. Predĺženie diaľkového bakalárskeho a magisterského štúdia o jeden rok má za cieľ dať študentom viac nových, dôležitých vedomostí a informácií o problematike, v ktorej sa rozhodli vzdelávať a následne uplatniť na trhu práce. Aby sa netvrdilo, že absolvent externého štúdia je len vyletený vrabec a absolvent denného štúdia slávik. Negeneralizujem, ale často je to obrazne tak!

Ďalšou novinkou v novele je zriadenie databáz o študentoch, ktoré vytvoria komplexný a pomerene detailný prehľad o študentskej genéze, a to od podania prihlášky na štúdium, cez ich vzdelávanie a hodnotenie, až po obhajobu záverečnej práce, štátnice a prevzatia vysokoškolského diplomu. Týmto oveľa výraznejšie minimalizujeme možné podozrenia z pochybného štúdia a laxného prístupu k výučbe, vysokoškolskej príprave.

Novela vysokoškolského zákona sa venuje aj tzv. lietajúcim profesorom, ktorí dokážu v rovnakom čase pôsobiť na troch či dokonca štyroch univerzitných pracoviskách. Mali sme lietajúceho mnícha Cypriána, putujúcich remeselníkov a kupcov, napríklad olejkárov a drotárov, to bolo o profesii a schopnostiach, dnes máme tzv. lietajúcich profesorov so stopercentnými úväzkami, čo už nie je o schopnostiach ponúknuť kvalitný produkt, ale o putovaní za peniazmi, bez ponúkanej kvality. Ak má niekto viacero 100 % úväzkov, asi by mal mať rovnaké niekoľkonásobné, viacstopercentné nasadenie v práci, čo pri dvadsaťštyrihodinovom dni a sedemdňovom týždni je neskutočné. A preto sa stotožňujem s názorom jedného z predstaviteľov nezávislých školských odborov, že to dokážu len polobohovia, avšak dodávam, že to by nedokázali ani bohovia na Olympe.  Neviem si vysvetliť, ako môže vyučujúci poskytovať kvalitnú výučbu, konzultovať problematiku so študentmi, venovať sa ich ročníkovým a záverečným prácam a dokonca aktívne pôsobiť vo vede a výskume, ak sa takýmito úväzkami zaviaže viacerým vysokým školám, stáva sa aj garantom, či spolugarantom študijného odboru. V nedávnej minulosti si to tiež nevedeli predstaviť napríklad na Technickej univerzite v Košiciach, kde od profesorov nevyžadujú spanilé jazdy po školách, ale výsledky, pre ktoré sa im vytvárajú podmienky na domovskej Alma mater. Mám veľmi silné obavy, že kvalitu pedagóga nemožno hodnotiť najazdenými kilometrami a týždennými presunmi po našich univerzitách. Je to nasledovaniahodný príklad pre všetkých rektorov našich vysokých škôl, je to cesta, ako skvalitňovať vzdelávací a vedecko-výskumný proces pre našich študentov. Počet pracovných zmlúv ani najazdené kilometre nemajú vo vzťahu k študentom, ani výskumu nič spoločné. Akurát niečo napovedajú o prístupe pedagóga k materskej univerzite a študentom, za ktorých prípravu nesú zodpovednosť, vrátane zodpovednosti za školiteľstvo a oponentské posudky. Je to systematická práca a každodenné pozornosť študentovi, od ktorého je možné až na základe takéhoto prístupu vyžadovať kvalitné výsledky! Odmietam vedu chápať tak, že z 10 kníh napíšem knihu jedenástu. A dnes preto nemôžem byť ani prekvapený, že v niektorých oblastiach na našich vysokých školách výskum stagnuje, upadá, ba dokonca sa vytráca z vysokoškolských pracovísk. Ten, kto nerealizuje kvalitný, medzinárodne uznávaný výskum, je pre mňa len papierový profesor.

Odmietam, aby sa z niektorých našich vysokých škôl stávali rýchlukurzy na udeľovanie titulov a tiež sa nemienim nečinne prizerať na tzv. lietajúcich profesorov so stopercentnými úväzkami, ktorí k výučbe potrebujú diaľničnú nálepku a vlakový grafikon. Myslím si, že je všeobecným spoločenským záujmom podporovať kvalitu vysokoškolského prostredia a preto o problémoch iba nehovorím, ale ponúkam aj riešenia. Prirodzene, ak niekomu stúpite na otlak a jeho osobné záujmy, šibrinkuje porušovaním ľudských práv, avšak zabúda na ľudské povinnosti a zodpovednosť. Verím preto, že tie navrhované zmeny, ktoré sú cielené v prospech študentov a kvalitného vzdelávacieho a výskumného vysokoškolského prostredia, a preto sú súčasťou navrhovanej novely vysokoškolského zákona, budú podporené každým, kto má úprimný záujem prinavrátiť vážnosť vysokoškolskému učiteľskému a vedeckému stavu a nášmu vysokému školstvu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?